Spelarkort och Game score modell

2023-12-29 | 4 minuters läsning

Spelarkort är ett effektivt sätt att snabbt få en överblick över en spelares prestation. Mina spelarkort bygger på en Game score modell som tar olika delar av spelet och viktar dom för att komma fram till ett slutgiltigt värde på hur väl spelaren har presterat. Här tänkte jag gå igenom dels gur Game score modellen är uppgyggd och även vad spelarkorten visar.

Game score är nog inget nytt begrepp för dom flesta. Jag har haft det som en del i matchstatistiken, och det blev ordentligt etablerat i svenska hockeykretsar av Better than a Monkey när det kontot och hemsidan var aktivt. Modellen som det kontot använde, och även det som jag har i matchrapporterna är den ursprungliga varianten(med några variationer) som togs fram av Dom Luszczyszyn. Hans genomgång av modellen kan läsas här på hockey-graphs.

Dom har sedan utvecklat modellen under åren. Första steget var att från Game score, som ursprungligen är menat att mäta en spelares prestation i en enskild match, gå till att visa prestation över en hel säsong och till och med över flera säsonger. Han har också justerat viktningarna av dom olika komponenterna, främst on-ice siffrorna, för att bättre ge credit till spelares defensiv. Till den här säsongen tog han ytterligare steg med modellen och delade upp den i offensiv och defensiv och bytte då även namn från Game score till att bli "Net rating". Man kan läsa om hans tankar bakom ändringarna här och här, båda texterna kräver konto på The Athletic.

Jag har inspirerats av Doms ändringar när jag byggt upp min modell. Vissa ytterligare ändringar har jag dock gjort, några som en effekt av att jag inte har tillgång till samtliga parametrar men några för att jag tycker att det gör modellen bättre. Den största skillnanden är nog att jag förutom att dela upp modellen i offensiv och defensiv så delar jag även upp den i dom olika spelformerna. Jag har även valt att behålla namnet Game score.

Den övergripande formeln för Game score modellen ser ut som följande:

Game score = Offensiv + Defensiv = (Offensiv lika styrka + Offensiv PP) + (Defensiv lika styrka + Defensiv PK)

Varje delkomponent i ovanstående huvudkomponent justeras för spelarens istid(per 60) och mäts i "Goals above average", d.v.s hur många fler eller färre mål per 60 än en genomsnittlig spelare bidrar spelaren med i varje komponent.

Delkomponenterna och dess viktning är följande:

Lika styrka

Offensiv:

Individuellt

On-ice (lagets siffror med spelaren på isen)

Defensiv:

Individuellt

On-ice

Powerplay

Offensiv:

Individuellt

On-ice (lagets siffror med spelaren på isen)

Penalty kill

Defensiv:

On-ice (lagets siffror med spelaren på isen)

Som syns finns det fler parametrar för offensiv än för defensiv. Det är bara så det funkar. Blockade skott kanske någon undrar över? Jag har med det i den "simpla modellen" i matchrapporterna men plockade bort den här eftersom jag inte anser att många blockade skott är en positiv indikator för defensiv. Snarare tenderar spelare med många blockade skott vara dom som fastnar i egen zon med många avslut emot sig, även om undantag självklart finns. Jag hade velat ha med det i PK dock men har ännu inte lyckats dela upp blockar i de olika spelformerna. Det är dock något som jag förmodligen kommer att lägga till framöver.

On-ice siffrorna är en blanding av per 60 form och relativ form, för att på bästa sätt försöka korrigera för lagets kvalitet. Att bara ha med relativa siffror kommer förmodligen att vara en nackdel för spelare i bra lag och att bara ha med per 60 form kommer förmodligen vara en nackdel för spelare i svaga lag. Det här blir en mellanväg som jag är ganska nöjd med.

Här är topp-10 spelarna i SHL så här långt i total Game score, offensiv Game score och defensiv Game score: (blått=off, orange=def)

Total Game score Offensiv Game score Defensiv Game score

Och i Hockeyallsvenskan:

Total Game score Offensiv Game score Defensiv Game score

Här är ett exempel på hur spelarkorten ser ut:

Marcus Ericsson spelarkort

För att få ett kort måste man ha spelat minst 200 minuter i lika styrka och man mäts alltid mot spelare på sin position. Det kan vara bra att komma ihåg, man mäts alltså inte mot alla spelare utan endast mot dom som spelat minst 200 minuter i lika styrka.

Varje komponent visas i percentil form, så i fallet med Marcus Eriksson här så är han bättre än 100% av övriga forwards i ligan i total och offensiv Gamescore och bättre än 82% av forwards i defensiv Gamescore.

On-ice impact är en blandning av mål och corsi för lika styrka och enbart mål för special teams. Övriga komponenter bör vara ganska självförklarande.

För att visa special teams måste man ha spelat minst 1 minut per match i respektive spelform.

Linjegraferna visar Corsi per 60 minuter för och emot samt total istid per match. Båda graferna visar rullande 5 matchers medelvärde. Graferna visar en spelares matcher som om varje match skulle ha spelats efter den andra, d.v.s det syns inte om spelaren missat 5 matcher i mitten av säsongen. Det här kommer jag eventuellt att ändra vid tillfälle.

Jag tror att det var det väsentliga att gå igenom så nu är det bara att börja scrolla bland spelarkorten som ni hittar som en flik efter att ha valt Spelare i menyn.